Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Administratiekantoor Vissers Grootboek
ALGEMEEN
Artikel 1.
Definities:
1. Opdrachtnemer: Administratiekantoor Vissers Grootboek
2. Opdrachtgever: Natuurlijke -of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht
geeft om werkzaamheden te verrichten.
3. Werkzaamheden: Alle werkzaamheden, die de opdrachtnemer in het kader van een
geaccepteerde opdracht verricht.
4. Bescheiden: Alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer beschikbaar gestelde
zaken, zoals stukken of gegevensdragers en alle in het kader van de
uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde zaken, waaronder
stukken of gegevensdragers.
5. Algemene voorwaarden: Voorwaarden, waaronder werkzaamheden worden verricht
door opdrachtnemer(hierna genoemd AV).
TOEPASSELIJKHEID
Artikel 2.
1. Deze AV gelden voor iedere aanbieding, offerte en/of opdracht waarop
opdrachtnemer deze AV van toepassing heeft verklaard.
2. Op van deze AV afwijkende bedingen kan de opdrachtgever slechts een beroep
doen, als deze nadrukkelijk en schriftelijk door de opdrachtnemer zijn
aanvaard.
3. Aan de in lid 2 genoemde afwijkingen kunnen geen rechten worden ontleend
m.b.t. eventuele later aangegane overeenkomsten.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop -of andere voorwaarden van
opdrachtgever wordt nadrukkelijk van de hand gewezen.
5. Deze AV zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met
opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
6. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze AV nietig zijn, of
vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze AV volledig
van toepassing. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen alsdan in overleg
treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige; cq,
vernietigde bepalingen overeen te komen. Hierbij wordt zoveel als mogelijk de
strekking en het doel van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
AANBIEDINGEN EN OFFERTES
Artikel 3.
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij opdrachtnemer in zijn aanbieding
of prijsopgave aan opdrachtgever nadrukkelijk anders heeft vermeld.
2. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en hebben een
beperkte geldigheidsduur. Deze geldigheidsduur zal altijd op de offerte
worden vermeld.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege , alsmede eventuele in het kader van de
opdracht te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij
anders aangegeven.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 4.
1. De overeenkomst komt tot stand op het moment, dat de door opdrachtnemer en
opdrachtgever ondertekende offerte, die is gebaseerd op de door opdrachtgever
verstrekte informatie, door opdrachtnemer is terug ontvangen, onverminderd de
verplichting om aan opdrachtnemer honorarium en kosten te voldoen, indien op
wens van opdrachtgever reeds met de werkzaamheden is begonnen, voordat de
door opdrachtgever ondertekende offerte is retour ontvangen.
2. De door opdrachtgever en opdrachtnemer ondertekende offerte wordt geacht de
overeenkomst juist en volledig weer te geven.
DUUR VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 5.
1.Een overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van twaalf maanden, tenzij uit
de inhoud, aard of strekking van de overeenkomst anderszins voortvloeit.
2.De duur wordt telkenmale stilzwijgend voor de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij
opdrachtnemer of opdrachtgever de overeenkomst schriftelijk beëindigt of te kennen geeft
de overeenkomst onder anders luidende voorwaarden te willen voortzetten, met
inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden voor het einde van de desbetreffende
periode
VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
Artikel 6.
1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke de opdrachtnemer
naar zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de opdracht,
tijdig in de gewenste vorm op de gewenste wijze aan opdrachtnemer ter
beschikking te stellen.
2. Indien opdrachtgever voornoemde gegevens en bescheiden niet, niet tijdig of
niet behoorlijk ter beschikking stelt, komen de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten , eventuele gevolgschade en honorarium voor rekening van
de opdrachtgever.
3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van
de aan opdrachtnemer verstrekte gegevens en bescheiden, ook indien deze van
derden afkomstig zijn.
4. Indien opdrachtgever daarom verzoekt, worden de verstrekte bescheiden aan
deze geretourneerd.
5. Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer op de hoogte te brengen van alle
informatie, die ter uitvoering van de opdracht noodzakelijk of nuttig is.
Artikel 7.
Opdrachtgever dient opdrachtnemer terstond te informeren als opdrachtgever:
a. van plan is (voorlopige) surseance van betaling aan te vragen
b. (voorlopige) surseance van betaling heeft verkregen.
c. van plan is aangifte van zijn faillissement in te dienen.
d. Bekend is dat een of meer van zijn schuldeisers opdrachtgevers faillissement
heeft/hebben aangevraagd.
e. In staat van faillissement is verklaard.
UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Artikel 8.
1. Opdrachtnemer is gehouden de verleende opdracht op deskundige en zorgvuldige
wijze uit te voeren met inachtneming van de gedrag- en beroepsregels.
2. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd.
3. Opdrachtnemer heeft het recht – indien wenselijk – bepaalde werkzaamheden
door derden te laten verrichten.
4. Opdrachtgever zal niet eerder meer werkzaamheden verrichten en aan
opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de opdracht strekt, dan na dat
hierover eerst overleg is geweest en overeenstemming is bereikt met de
opdrachtgever.
5. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan
opdrachtnemer de uitvoering van onderdelen die tot een volgende fase behoren
opschorten, tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
GEHEIMHOUDING
Artikel 9.
1. Opdrachtnemer is – behoudens wettelijke verplichtingen tot openbaarmaking – verplicht tot
geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken.
Dit betreft alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, alsmede alle uit de
werkzaamheden voortvloeiende (cijfermatige) resultaten. Tevens betreft dit alle door
opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte adviezen of andere al dan niet schriftelijke
uitingen, die niet zijn bedoeld om derden hiervan te voorzien.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die
Uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor
Statistische of vergelijkende doeleinden.
INTELLECTUEEL EIGENDOM
Artikel 10.
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de opdracht van opdrachtgever, voor zover deze uit de wet voortvloeien of anderszins rechtens worden erkend.
- Het is de opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder mede begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model-) contracten en andere geestesproducten van de opdrachtnemer, al dan niet met inschakeling van derden, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
- Het is de opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van voornoemde producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.
OPSCHORTING/ONTBINDING
Artikel 11.
Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met opdrachtgever, zonder enige in gebreke stelling en zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden een en ander onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer , indien
1. opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige
verplichting jegens opdrachtnemer, waaronder tijdige betaling en het tijdig aanleveren van
informatie c.q. gegevens zoals bedoeld in de onderhavige algemene voorwaarden.
2. opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of door opdrachtgever
of een derde een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.
3. opdrachtgever surseance van betaling heeft aangevraagd of dit al dan niet
voorlopig, aan hem is verleend.
4. het bedrijf van opdrachtgever wordt stilgelegd of geliquideerd.
5. indien beslag op goederen van opdrachtgever wordt gelegd, dan wel indien
opdrachtgever onder bewind of curatele wordt gesteld. Voorts zullen alle
vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, uit welke hoofde ook,
terstond en in z’n geheel opeisbaar zijn.
BETALING
Artikel 12.
1. Betaling door de opdrachtgever vindt vooruit plaats middels automatische incasso,
waarvoor opdrachtgever machtiging dient te verstrekken.
2. Kan betaling niet plaatsvinden doordat het bedrag niet kan worden geïncasseerd en indien
opdrachtgever tevens nalaat om, middels storting ten gunste van een door opdrachtnemer
aan te wijzen bank- en/of postgironummer, binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de dag
waarop opdrachtnemer opdrachtgever daarvan in kennis heeft gesteld, alsnog te betalen is
hij van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer, zonder nadere sommatie of
ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente
in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, een en ander
onverminderd de verdere rechten welke opdrachtnemer heeft.
3. Betaling dient plaats te vinden zonder enige opschorting of verrekening, uit welke hoofde
ook.
4. Indien opdrachtgever in verzuim is worden alle andere facturen van opdrachtnemer jegens
opdrachtgever opeisbaar, ook al is de betalingstermijn nog niet verstreken.
5. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten, die opdrachtnemer maakt als
gevolg van de niet nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen, komen
ten laste van opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten worden alsdan minimaal
gesteld op 15% van de vordering met een minimumbedrag van € 100,00 exclusief BTW.
6. Alle door opdrachtnemer te maken kosten voor het verkrijgen van verhaalsinformatie
komen volledig voor rekening van opdrachtgever.
7. Betaling dient te geschieden in Euro €.
8. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats in mindering
van alle kosten, vervolgens in mindering van alle verschenen rente en tenslotte in
mindering van de opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de
opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur, en alle lopende
rente.
9. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers ieder hoofdelijk
verbonden voor de betaling van het gehele factuurbedrag.
RECLAMES
Artikel 13.
1. Reclames m.b.t. de te verrichten werkzaamheden dienen schriftelijk binnen 30
dagen na de verzenddatum van de stukken of de informatie waarover
opdrachtgever reclameert te worden ingediend.
2. Reclames m.b.t. de factuur dienen binnen 8 dagen na ontvangst te worden
ingediend.
3. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft de opdrachtgever de keuze
tussen aanpassing van het in rekening gebrachte bedrag, of het kosteloos
verbeteren en/of opnieuw verrichten van de afgekeurd werkzaamheden.
LEVERINGSTERMIJN
Artikel 14.
1. Is de opdrachtgever een (vooruit) betaling verschuldigd, of dient hij voor de
uitvoering benodigde informatie en/of materialen ter beschikking te stellen,
dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond niet
eerder in, dan dat betaling geheel is ontvangen, Cq; de informatie en/of
materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
2. Termijnen, waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn nimmer
te beschouwen als een fatale termijn.
3. De overeenkomst kan – tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk is
– door de opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden,
tenzij de opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert
binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk
aangezegde redelijke termijn.
4. Ontbinding is slecht mogelijk voor zover van de opdrachtgever instandhouding
van de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
AANSPRAKELIJKHEID
Artikel 15.
1. Voor alle schade van de opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdend
met, dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdige of niet behoorlijke
uitvoering van de opdracht, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer in
ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van het met de
werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt, verband houdende in
rekening gebrachte of het in rekening te brengen bedrag over de periode,
waarin de werkzaamheden waardoor de schade is veroorzaakt, zijn verricht.
2. Bij werkzaamheden, die een langere looptijd hebben dan een jaar is de
aansprakelijkheid in ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van
het met de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt verband houdende
in rekening gebrachte of in rekening te brengen bedrag over het laatste
kalenderjaar, waarin de werkzaamheden, waardoor schade is veroorzaakt, zijn
verricht.
3. Voor alle indirecte schade, waaronder mede begrepen stagnatie in de geregelde
gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever, of andere bedrijfsschade,
op enigerlei wijze verband houdend met , dan wel veroorzaakt door een fout in
de uitvoering van de werkzaamhedendoor opdrachtnemer, is deze nimmer
aansprakelijk.
4. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade, die direct
of indirect verband houdt met de vertraging of met opschorting als bedoeld in
artikel 9 of 12 lid 1. Voorts is artikel 14 in een dergelijk geval van
toepassing.
5. Opdrachtnemer heeft en behoudt te allen tijde het recht om, indien en voor
zover mogelijk, de schade van opdrachtgever ongedaan te maken.
6. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging of
teloorgang van de bij hem of derden opgeslagen gegevens en bescheiden van de
opdrachtgever.
7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van
gegevens en/of bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post of
koeriersdienst, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of
namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
VRIJWARING
Artikel 16.
1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden, welke
direct of indirect met de uitvoering van de overeenkomst samenhangen.
2. De plicht van opdrachtgever tot vrijwaring van opdrachtnemer vervalt indien
en voor zover opdrachtgever aantoont dat de schade het directe gevolg is van
een toerekenbare tekortkoming van de opdrachtnemer.
VERVALTERMIJN
Artikel 17.
Voor zover in deze AV niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever, uit welke hoofde ook, jegens opdrachtnemer i.v.m. het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder geval na 12 maanden na het moment waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijze bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
TOEPASSELIJK RECHT
Artikel 18.
Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, alsmede de daaruit
voortvloeiende geschillen, is Nederlands recht van toepassing.